Listor / Berzan / Google och dess teknik

Google och dess teknik

Google is the world´s favourite search engine. The company motto is “Don´t be evil”. Google processes one billion searches every day using 450 000 servers, but it is more than just a search engine. Here are a few of the things that Google wants own: your phone, your email, your computer and your entire digital life. What ever you want to do online, Google wants to be your one stop shop.

It also wants to know were everything is, from your front lawn and all the way to Mars. Google wants to track you storing records of everything you look at on online for eighteen months. Gmail is own of Google´s apps and in that one app Google try to “read” what you are sending so they can give you the right adds. Google try to know everything about you with help from all their adds.

Inledning

Från början lekte vi med tanken att skriva rapporten utan att använda Google. Ganska snabbt uppstod ett problem. Vi delade dokumenten med Google Docs, läste informationen med Google Chrome, mailkommunicerade med varandra via G-mail, hittade fakta med Googles sökmotor samt med hjälp av Youtube hittade relevanta introduktionsfilmer. Det föll på sin egen orimlighet. Vi insåg genast hur beroende vi är av företaget varje dag.

Syfte och frågeställningar

Denna rapport är varken till för att marknadsföra eller kritisera Google, utan ge en överblick om vilken betydande roll det största internetföretaget har för samhället både idag och i framtiden. Att genom ett tekniskt perspektiv förklara vilken makt de har i världen och hur deras produkter fungerar samtidigt som vilken skada mot den personliga integriteten som förekommits.

Hur gör Google för att äga marknaden? Vad finns det för fördelar respektive nackdelar med Google?

Rapporten visar hur Google målmedvetet arbetar sig mot internets absoluta mittpunkt, för att dominera och äga den. Kanske kommer Google en dag lägga till personliga användaruppgifter, privata bilder och e-post-meddelanden till algoritmen. För sådant som folk inte vill ska vara sökbart eller användbart gillar Google också att lagra, sortera och bygga tjänster av.

Metod

För att påbörja sökningen av Google och allt som har med Google att göra började vi med att dela in oss i områden. På så sätt kunde vi snabbt samla information om Google och allt runt om Google. Vi insåg att Google är ett utav världens största företag så det kommer att vara svårt att hitta ”rätt” information om Google och inte fel. Det kan finnas lika mycket falsk information om Google som det kan finnas sann så vi var tvungna att vara mycket kritiska när vi letade information.

Vi började med att leta efter böcker om Google, eftersom böcker är nästan alltid mer pålitliga än hemsidor så beslöt vi oss i att hitta böcker först. Sedan började vi med internet sökandet, eftersom vi ej vill ha några felaktiga källor så sökte vi brett och jämförde många hemsidor med varandra och böckerna som vi fann. På så sätt minskade vi risken att ha fel information om Google. Vi hittade också en mängd dokumentärer om Google som vi granskade noggrant, och de flesta dokumentärerna var mycket viktiga att se för att få den förståelse som vi besitter idag. Eftersom vi var i mycket behov av datorer så blev största delen av vårt arbete på var sin plats (hemmet), därav var vi tvungna att använde vi programmet Skype för att lätt kunna kommunicera och samarbeta med varandra på var sin plats. Med hjälp av Skype kunde vi prata med varandra, skicka filer och länkar som handlade om Google.

Slutligen hade vi en kopiös mängd information om Google och vi var tvungna att sålla ut som vi tyckte var viktigast om Google. Eftersom att vi ej skulle hinna skriva allt om Google för de är bara för mycket på för kort tid. De områden vi började skriva om var de som vi visste mest av och det vi hade mest användning av.

Resultat

SEO och marknadsföring

Samhället blir allt mer informationstätt och större delar av vårt köpande gör vi på internet. Företagen tvingas då bytta marknadsföringstaktik från reklamskyltar i staden till att digitalisera dem. Hur hittar vi kunder det vi vill ha på internet då? Söker! Över 90 % av alla sökningar som sker på internet körs hos Google (Ekström 2010, 115).

Detta vet Google om och det är också denna efterfrågan hos företagskunderna som medförde utvecklandet av AdWords.

Google AdWords

Den ursprungliga idén uppfanns av Bill Gross som i sin tur lånade idén från modellen av gula sidorna. Google ville köpa idén men det blev ingen affär. För att inte vilja ge upp denna fort av reklam lanserade Google in egen lösning år 2000 (Ekström 2010, 82). Denna modell liknade Bill Gross egen modell allt för mycket vilket medförde rättsliga åtgärder. Tvisten avgjordes så småningom i domstol (http://en.wikipedia.org/wiki/AdWords, 2014-01-20).

Reklamtexterna placeras på toppen, i botten eller bredvid resultatlistan Google visar för en viss sökfråga. Det är en av Googles huvudsakliga inkomstkälla. AdWords och Adsense täcker totalt över 97 % av den totala inkomsten. (Ekström 2010, 180).

Sökmotoroptimering

Men om vi ska vara realistiska, hur många av alla personer som söker klickar på de sponsrade AdWords-länkarna som ligger i det gula fältet högst upp och på högersidan? Det är här SEO

kommer in. "Search Engine Optimizing" står det för och det handlar om hur man sök optimerar sin webbsida för att den ska få så många poäng som möjligt i Google's sök algoritm. Ju mer poäng din sida får desto mer relevant kommer den klassas som för en specifik sökfråga och komma högre och högre upp bland sökresultaten. Eftersom detta blivit en extremt stor del för företagandets marknadsföring har det skapats firmor som enbart håller på med sökmotoroptimering (SEO).

Det som händer när du skickar en sökfråga är inte att Google söker igenom hela internet efter relevant information. Utan denna information har Google redan hämtat med hjälp av deras Crawler's som är stationerade hos deras huvudkontor i Mountain View i San Fransisco. Dessa robotar arbetar dygnet runt med att indexera sidor som sedan sparas i Google's databas. Sökfrågan du skickar körs alltså i algoritmen som drivs direkt via Google's databas utan yttre hjälp. Sökordet får sedan ett genererat antal poäng som sedan hamnar på sin plats i "topplistan" bland sökresultaten.

Algoritmen

Om folk hade haft tillgång till exakt hur algoritmen för sökfunktionen såg ut skulle inte länkarna visas efter relevans utan på hur bra man tolkar de olika delarna i algoritmen. Därför är denna algoritm topphemlig. Google har gått ut med några av parametrarna som spelar in och nämnt att det är över 200 men absolut inte hur stor plats de olika parametrarna tar i algoritmen (https://www.youtube.com/watch?v=BNHR6IQJGZs, 2014-03-01).

Man brukar säga att det bästa ställe att gömma en död kropp på är andra sidan hos Google vilket stämmer ganska bra. Därför är det viktigt att man fokuserar på att få många poäng på ett eller två sökord istället för några poäng på många. Om vi säger att du har två sökord på förstasidan kommer folk se och trycka på länkarna. Det spelar ingen roll om du försöker sökmotoroptimera 100 sökord till din webbsida för på andrasidan eller mer efter det är de nästan helt irrelevanta för folk.

Även om algoritmen är topphemlig finns det fortfarande folk som påstår att de "klurat ut" den. Detta är total lögn och endast marknadsföring för deras egna SEO-företag. Däremot finns det folk som med goda uppskattningar kan säga på ett ungefär vilka parametrar som spelar in. Med hjälp av dessa uppskattningar och egna slutsatser från mina (O.Frisberg) egna webbsidor [www.svinkul.se, www.ringofpower.se, www.hur-man.nu, www.berzan.se] har jag kommit fram till följande:

Prioriteringslista:

1. Sidans titel. (bilaga 1; nr 1)

2. Sidans domännamn. (bilaga 1; nr 2)

3. Sidans URL-namn. (bilaga 1; nr 3)

4. Relevanta länkar utifrån till din sida

5. Sidans metakeywords-tagg. (HTML-tagg som används för att beskriva hemsidans nyckelord)

6. Sidans huvudrubrik. (bilaga 1; nr 4)

7. Sökordet i sidans text flera gånger.

8. Sidans metadescription-tagg. (HTML-tagg som används för att beskriva sidans innehåll)

9. Relevanta länkar inifrån till liknande sidor.

10. Sidan ska vara uppdaterad.

11. Sidan får inte vara för stor, helst inte över 100kB (Innan komprimering kan en bild vara på över 2000kB).

Google Analytics

Hur ska man då som webbsideutvecklare veta vilka sökfrågor mina besökare skickar med mera? Enkelt, du går in på www.google.com/webmasters. När du registrerat dig där får du en html-fil som du lägger upp på din FTP-server. Efter det kommer informationen börja trilla in och efter några veckor är du beredd att börja analysera din data. Hur många länkar som visas, hur ofta, till vilka sökfrågor, vilka dagar i veckan och mycket mer. Det går att registrera hur många webbsidor man vill och dessutom får man vissa fördelar. Det finns verktyg som hjälper dig att strukturera informationen på dina sidor och sätta etiketter på dem. Det hjälper i sin tur Googles crawlers, vilket leder till att dina webbsidor får en högre 'pagerank' i algoritmen.

Här hittar du också tydliga diagram för både sidobesökare och hur ofta dina länkar visas till vilka sidor. I vanliga fall kan det ta upp till flera veckor för Google att indexera din nya sida. Om du har dynamiska undersidor som uppdateras med jämna mellanrum är detta mycket opraktiskt eftersom du vill utnyttja sökmotorernas kraft så fort som möjligt. Med hjälp av xml-sitemaps som du skickar in till Google kan de läsa av hur ofta du uppdaterar ditt innehåll och därefter anpassa deras crawlers efter det. Man får också möjligheten att hämta upp till 500 sidor själv. Detta gör att du direkt när den nya hemsidan är klar kan hamna i Google's sökresultat.

Gmail

Hur fungerar Gmail?

Födelsen av Gmail uppstod genom klagomål från en Google användare. Användaren ansåg att det fanns för få kvalitetsdrivande e-mail sidor. Därför frågade denna användare Larry Page om detta kunde ordnas genom Google’s vägnar. Google blev intresserade och en ingenjör antog sig projektet som tänkte att det här skulle bli ett bra 20 procents uppdrag. Dock tog detta projekt längre tid än förväntat vilket fick Sergey Brin att säga ”And while developing Gmail was a bit more complicated than we anticipated, we’re pleased to be able to offer it to the user who asked for it." Efter en lång väntan kom sedan Gmail. Den 1 april 2004 meddelar Google Inc. att en testversion av Gmail lanserats. Google menar, i sin förklaring om vad som gör Gmail bättre än någon annan mail sida, att deras mail ska hjälpa användaren. Såsom att inte behöva radera ett meddelande eller krångla med att hitta ett mail som man sent eller sparat. Därför inkluderar Gmail tre nycklar till deras mål:

* Search: Byggt på Googles sökteknologi vilket gör att Gmail-användare snabbare kan söka på varje mail de skickat eller sparat. Att använda sig utav avancerande sökfunktioner eller nyckelord gör att Gmail-användare kan hitta vad de vill, när de vill.

* Storage: Google tycker att folk ska kunna ha möjlighet att spara sin mail i all tid. Därför finns Gmail med 1 gigabyte fritt utrymme.

* Speed: Gmail gör att mailen blir snabbare och mer effektiv genom att ta bort behovet av att sortera meddelanden i mappar, och automatiskt organisera individuella mail till

meningsfulla konversationer som visar innehållet i meddelanden av alla svar som sedan blir svar till dem (googlepress.blogspot.se, 2004-04-01).

Den 7 juli 2009 togs beta logon bort och Gmail och andra Google Apps var nu offentligt tillgängliga (googleblog.blogspot.se, 2009-07-07).

Hur skiljer sig Gmail från andra email sidor?

För att kunna veta hur Gmail är uppbyggt så gjordes en undersökning. Undersökningen gick ut på att jämföra Gmail mot en annan mail som kunde vara skillnader i design, uppbyggnad och marknadsföring.

Efter att jag loggat ut och sedan loggat in för andra gången jag haft Gmail-kontot så ber Google mig om mitt telefonnummer. Anledningen är att de vill kunna höra av sig till mig om någon försöker hacka mitt konto eller om någon redan lyckats och gör någon annorlunda aktivitet på mitt konto.

Google Earth

Skapandet Den första versionen av så nu kallade Google Earth lanserades 11 Juni 2001 skapad av Keyhole Inc, Keyhole Inc samarbetade med Central Intelligence Aagency (CIA) för att skapa denna virtuella glob. Programmet då kallades för Earthviewer och var ej öppen för allmänheten och personliga datorer (PC). År 2004 förvärvdes Earthviewer av Google, Google började genast utveckla programmet Earthviewer och döpte om det till Google Earth. Samtidigt gjorde programmet tillgängligt för allmänheten. Och idag kan man nå Google Earth på alla sorters operativsystem och plattformar så som IOS och Android.

Satellitbilder, flygfotografering och geografiska informationssystem så har man skapat denna virtuella jordglob i 3D. Där du kan zooma in på vilken stad du vill.

Navigering och funktioner Google har lyckats skapa denna virtuella jordglob med en navigeringssystem då du kan söka på vilken stad du vill och komma till den. Du kan också söka på speciella händelser som har ägt rum. Koordinater fungerar också.

I Google Earth 6 kan du använda en funktion som låter dig se tillbaka i tiden x antal år. Exempel när du håller över Las Vegas Nevada så kan du se bilder som är från 1950 talet, om äldre foton är tillgängliga så kommer ett årtal dyka upp i statusfältet.

Street View Google Street View är en funktion under Google Earth som har blivit allt större genom åren, det fungerar så att du kan i in princip gå runt på gatorna i hela 48 olika länder med hjälp av din dator. Genom att använda Google Earth så kan du nå Street View genom att zooma in på jordgloben ungefär så långt som det går, endast då kan du aktivera Street View funktionen och klicka dig fram på gatorna i ett perspektiv som om du vore där. Med hjälp av ”Google-bilarna” eller Street View bilarna så har Google fotograferat gator i hela 48 olika länder, varav endast 39 länder är ”klara”. Bilarna har fotograferat så mycket som över 20 Petabyte (PT) och över 804 672 mil har åkts (200,7 varv runt jordens ekvator). Dock så har detta projekt blivit rejält anklagat för stöld av privat information och liknande eftersom bilarna vissa bilar tar inte enbart kort utan går in på privatpersoners hemmanätverk bland annat. Denna metod att man kan ”gå omkring” på gatorna utvecklas nu för att implementera i vissa museer och andra kända byggnader så som Vita huset.

Sky Första versionen av Google Sky lanserades 13 mars 2008, så som Google Street View är Google Sky också en funktion i Google Earth men som riktas utåt från jorden och inte inåt. Tack vara alla satellitfoton har Google skapat en karta på vårt solsystem, vintergatan och galaxen som man kan klicka sig fram i. Du kan också utforska flera planeter som Mars, Månen och Venus. Om man nu väljer att utforska månen så kan man se hitta information om de flesta farkoster som har landat på månen, exempel Apollo 11 (första bemannande raketen som har landat på månen). Där kan du hitta information om hur det gick till, titta på foton och filmklipp o.s.v.

Google och integritet

Många vet precis vad Google Inc är och vissa vet inte vad det är, men en sak är säker och det är att vi alla någon gång ”Google:at” för att hitta det vi söker på internet. Det väldigt få istället vet är hur stort inflytande Google har i våra liv. Google vet vart du bor med hjälp utav deras Google Earth. Google vet vad du mest söker på och att de då kan sätta upp annonser, där reklam kommer upp, som du kan vara intresserad av. Google ”läser” din mail för att, ännu en gång, kunna ge annonser som intresserar dig. Med all den informationen kan de ge den till allmänheten om de frågar efter den (Battelle 2005, 189). Tänk bara denna typ scenario:

”Subject: This is hard to believe, but rue, I tried it.

Google has implemented a new feature wherein you can type someone´s telephone number into the search bar and hit enter and then you will be given a map to their house. Before forwarding this, I tested it by typing my telephone number in google.com. My phone number came up, and when I clicked on the MapQuest1 link, it actually mapped out where I live. Quite scary.

Think about it – if a child, single person, ANYONE gives out his/her phone number, someone can actually now look it up to find out where he/she lives. The safety issues are obvious,

and alarming. This is not a hoax; MapQuest will put a star on your house on your street.” (Battelle 2005, 189-190).

När Google introducerade Gmail så var det en helt vanlig e-mail för de flesta. Men istället för att glänsa bland stjärnorna med sin mail så blev det istället Google´s första utvecklade PR-kris. Anledningen var integritet. Gmail använde sig utav Google´s AdWords-teknologin för att sätta ut passande reklam till det man skickat. Genom denna teknologi så började experter förstå att Google även ”läser” av alla mail, bara för att få en passande reklam till innehållet av det skickade mailet (Battelle 2005, 194). Exempel: ”Min mamma skickade ett mail om äpplepaj till mig, men då ser jag plötsligt reklam om äpplepajs recept på sidan om mailet.” (Battelle 2005, 194). Givetvis så läser inte Google´s datorer allt som skickas mellan olika mail, men de försöker istället matcha olika ord ihop med AdWords nätvärk. I exemplet så märkte Google´s datorer ”äpplepaj” och ”recept” vilket ledde till att AdWords fångade upp det och använde det sen i mailet som reklam vid sidan om (Battelle 2005, 195). Utöver detta anser privatadvokater, som Daniel Brandt från GoogleWatch.org, att nu när Google har din e-mail kan de även nu knyta ihop din IP-adress2 med din identitet vilket då leder till potentiell integrerings missbruk av alla sorter (Battelle 2005, 195).

John Battelle, som skrivit boken The Search, intervjuade Google´s VD Sergey Brin 2005. Battelle frågade om vad Brin tycker om PATRIOT Act3 och vad Google har för ställning till dess implikationer. Brin svarar att han inte läst PATRIOT Act och Battelle förklarar de olika frågor som finns. ”I think some of these concerns are overstated” börjar Brin. Brin menar sedan i sitt svar att det aldrig har uppstått en incident där ett sökmotors-förtag, speciellt Google, har avslöjande information om en sökare (Battelle 2005, 202). Battelle upplevelse ”I remind Brin that had there been such a case, he would be lagally required to answer in just this way. That stops him for a while a moment, as he realizes that his very answer, which I believe was in earnest, could be taken as evasive. If Google had indeed been required to give information over to the government, certainly he would not be able to tell either the suspect or an inquiring journalist. Brin then continues. ’At the very least, [the government] ought to give you a sense of the nature of the request’ he said. ’But I don´t view this as a realistic issue, personally. If it become a problem, we could change our policy on it.” (Battelle 2005, 202).

Lauren Weinstein, en långerfaren privatadvokat för internet och dataingenjör, hävdar att Google inte bara har lite information om oss, utan har gått steget längre och spårar även upp vår privata information för att ”leka” med. De använder denna information för att testa nya produkter och tjänster. Google har dock en policy som låter företaget recensera din privata information (Battelle 2005, 203). Den policyn lyder följande:

”We may share [private] information… [if] we conclude that we are required by law or have a good faith belief that acces, preservation or disclosure of such information is reasonably necessary to protect the rights, property or safety of Google, its users or the public.” (Battelle 2005, 202).

Sammanfattningsvis kan Google bestämma sig för att spåra upp och handla med din privata information. De kan om de vill och de tänker inte bli stoppade (Battelle 2005, 204).

Diskussion

SEO och marknadsföring

Eftersom man inte kan påverka en hemsidas pagerank hos Google i form av pengar är detta en av anledningarna till varför just Google har blivit så stora som de är idag. Men man skulle ändå kunna se det som det fortfarande finns ett sätt att köpa sig upp på resultatlistan pga. Alla tips och erfarenheter det finns idag från och om Googles sökmotoroptimering. Ju mer pengar man är villig att spendera på SEO-företag desto större blir sannolikheten att man får ett bra sökresultat. Även om det kanske inte kan ta en hela vägen till toppen på alla sökfrågor.

Vi vet att i de flesta fallen man skickar en sökfråga får vi relevanta träffar tillbaka. Det kan dock anses som negativt att resultatet påverkas av hur populär en hemsida är då det kan medföra en ond cirkel. Vid studerandet av ett scenario där vi har ett sökresultat på 10:de sidan som självklart inte alls är speciellt relevant för sökordet. Om vi har en grupp med människor som sedan trycker på detta sökresultat ett flertal gånger kommer det allt mer och mer få en ökad poäng genom algoritmen. Den här gruppen som medvetet tryckt på sökresultatet utan att tycka det var särskilt bra eller relevant kommer då göra att vanligt folk missleds och tror att sökresultatet är relevant och därför trycker på det. När de sedan är inne på sidan och missnöjt lämnar den kommer den fortfarande få sin poäng i page-rank’en och på det sättet klättra uppåt helt felaktigt. Konsekvensen av detta blir att irrelevanta resultat kan med hjälp av den onda cirkeln klättra sig högt upp.

Gmail

I undersökning angående Gmail och Microsoft Outlook märktes skillnaden man får med Gmail men inte med Outlook. Ett skapande av ett Gmail-konto är även ett skapande av ett Google-konto. Google-kontot inkluderar inte bara Gmail utan även Google Chrome, YouTube, Google Play, Google Maps och Google +, som gör att man får tillgång till fler Google tjänster. Det positiva med det är att man endast behöver ett konto för sex tjänster, vilket många människor föredrar då de inte vill sitta och göra konto för konto. Detta är givetvis något som Google har tänkt på för att få det lätt för sig själva, genom att de inte behöver lagra sex gånger så många konton och även få kunder på alla deras tjänster. Dock blir det inte bara lättare för Google utan ännu en gång så ökar deras diagram för antalet användare. Som sagt får de sex tjänster genom ett konto, så när tio personer har registrerat sig har en vanlig hemsida 10 nya registreringar medan Google får 60 nya registreringar. Google får då en ännu större makt och kan fortsätta att vara ledande på toppen bland olika företag. Det som skiljer registrering i övrigt är att Outlook erbjuder tjänster som man kan välja att fylla i en ruta eller inte medan Gmail inte har en sådan ruta. Där har Google tänkt på en smådetalj som inte är jätteviktig men ändå nämnvärd. Genom att det finns en sådan ruta så vet den som håller på mycket med datorer att det representerar reklam. Inte många men de flesta kanske känner att de då vill hitta en mail sidan som inte kommer med reklamförslag redan vid en registrering. Detta är något som jag själv bara fått för mig men jag är inte förvånad om Google har tänkt i liknande banor.

En nackdel med Gmail var att de inte anpassat språket efter nationen, vilket istället Outlook gjort. Genom ett anpassat språk är det mycket lättare att förstå vad allt betyder, speciellt för den äldre generationen som har det svårt med utländska språk. Det är troligtvis något som Google inte kommer ändra på för att det kräver mer jobb att anpassa mailen till sådant, men det kan också vara för att personer att godkänna krav som låter Google komma närmare din privata information. Är sidan skriven på engelska så orkar inte en äldre person läsa genom, som om den skulle stå på svenska, och på så sätt godkänner de bara för att kunna gå vidare. På så sätt kommer Google åt information lätt och kan fortsätta sin verksamhet.

Google Earth

Skapandet Den första versionen av så nu kallade Google Earth lanserades 11 Juni 2001 skapad av Keyhole Inc, Keyhole Inc samarbetade med Central Intelligence Aagency (CIA) för att skapa denna virtuella glob. Programmet då kallades för Earthviewer och var ej öppen för allmänheten och personliga datorer (PC). År 2004 förvärvdes Earthviewer av Google, Google började genast utveckla programet Earthviewer och döpte om det till Google Earth. Samtidigt gjorde programmet tillgängligt för allmänheten. Och idag kan man nå Google Earth på alla sorters operativsystem och plattformar så som IOS och Android.

Satellitbilder, flygfotografering och geografiska informationssystem så har man skapat denna virtuella jordglob i 3D. Där du kan zooma in på vilken stad du vill.

Navigering och funktioner Google har lyckats skapa denna virtuella jordglob med en navigeringssystem då du kan söka på vilken stad du vill och komma till den. Du kan också söka på speciella händelser som har ägt rum. Koordinater fungerar också. I Google Earth 6 kan du använda en funktion som låter dig se tillbaka i tiden x antal år. Exempel när du håller över Las Vegas Nevada så kan du se bilder som är från 1950 talet, om äldre foton är tillgängliga så kommer ett årtal dyka upp i statusfältet.

Google och integritet

Vad vi kan konstatera av vårt följande resultat är att Google vet mer än vad vi tror, mer än vad experterna tror. Google kommer alltid ha kontroll på vad vi gör och de bygger upp det på ett smart sätt, så att det är svårt att ifrågasätta. Genom att vara en maktledare kan de hota en person som försöker bevisa vad Google egentligen är. Dock bryr sig Google åt andra bekymmer då de anser att de inte ägnar tid till demonstrationer. Skulle däremot Google hamna i fiendens händer skulle dessa hot bli tagna väldigt seriöst och skapa konflikter gentemot demonstranterna. Fienden skulle även kunna kontrollera nästintill hela världen med hjälp av de [privata] uppgifter Google har om varje person. Ingen skulle våga sätta emot, då de kan sökas på en gång och riskera sitt liv. Google kommer inte sluta med sina spårningar efter folks integritet, men för att inte riskera något för en viss framtid så bör en ny policy och lag uppkomma efter Google´s agerande i denna tidsepok. Google kommer finnas kvar men mänsklighetens integritet kommer försvinna!

Slutsatser

Efter all sökning med både resultat och diskussion så blev frågeställningen tillslut besvarad. Google äger makten genom anpassa sig till hur användaren vill ha sin sökmotor. De får även fler antalet användare genom deras ”Google-konto”, vilket bidrar till att användaren har tillgång till alla Google App´s. Att ha tillgång till så många appar är både för och nackdelar: Fördelarna leder till att Google gör det lätt för användaren att använda sökmotors egenskaper och tjänster. Nackdelarna som uppstår är att Google vill veta mycket om användarens integritet, som sedan kan användas till reklam, d.v.s Google AdWords. Dock vet vi inte om Google använder integritet till andra syften utan det avgör framtiden, men om Google kommer i fel händer ligger världen i fara.

Källor

Andreas Ekström. 2010. Google-koden. Stockholm: Weyler.

Google. Vår historia på djupet. http://www.google.com/corporate/history.html 2014-03-25

Wikipedia. AdWords. http://en.wikipedia.org/wiki/AdWords 2014-01-20

Google inc. Search engine optimization guide. http://static.googleusercontent.com/media/www.google.se/sv/se/intl/sv/webmasters/docs/search-engine-optimization-starter-guide-sv.pdf 2014-02-29

Happiness AB. Googles riktlinjer. http://www.happiness.se/artiklar/hur-funkar-sokmotoroptimering 2014-02-20

Camilla Björkman. Lär dig komma högre upp i Google på 6 minuter. http://www.driva-eget.se/sa-hamnar-du-hogt-i-google-2768073 2014-01-29

Hur fungerar Gmail? "Google Gets the Message, Launches Gmail". Google. April 1, 2004. http://googlepress.blogspot.se/2004/04/google-gets-message-launches-gmail.html [2014-01-10

Matthew Glotzbach, Director, Product Management, Google Enterprise (July 2009). "Google Apps is out of beta (yes, really)". Official Google Blog. Google.

[1]http://en.wikipedia.org/wiki/Google_Street_View [2014-01-09] [2] http://en.wikipedia.org/wiki/Google_Earth [2014-01-07] [3] http://en.wikipedia.org/wiki/Google_Sky [2014-01-15] [4] http://www.google.com/intl/eng/earth/learn/beginner.html#tab=historical-imagery [2014-02-13]

Hur stort inflytande har Google i våra privatliv?

Battelle, J. 2005. The Search: How Google and Its Rivals Rewrote the Rules of Business and Transformed Our Culture. London: Penguin Books Ltd.

Index

1 MapQuest är en internetbaserad världsatlas där man kan söka adresser och få upp var adressen ligger. Google Maps/Earth är Googles version av MapQuest.

2 IP-adress är ett unikt nummer som söker efter vart din dator står och används.

3 PATRIOT Act är en lag som blev antagen till den amerikanska lagstiftningen efter tragedin den 9/11-2001. Den ska vara till för att avskräcka och förstöra terroristattentat i USA och runt om i världen. Detta för att förbättra lagens verkställande undersökningsverktyg och för andra ändamål. De hjälpande verktygen är avlyssning av telefonsamtal, dataintrång, kommunikationsintrång mm.

Publiceringsdatum: 2014-05-13